03-07-13

Thema: ik speel met water en zand

De voorbije 2 weken hebben we volop geexperimenteerd met water en zand. De kleuters maakten modder, voelden het verschil tussen droog en kleverig zand, ze graafden, schepten, vulden, ... Bovendien werden er heel wat zandkastelen gebouwd en zandtaarten gebakken. Zo deden de kleuters allerlei ervaringen op met zand en water. Kortom, ze ontdekten wat je er allemaal mee kan doen.

Op maandag zat Jules in de klas ... met een zwembroekje aan. Naast hem stond een emmer gevuld met zand. We besloten om er een zandkasteel mee te bouwen. We draaiden de emmer om, maar het kasteel zakte in elkaar. De juf nam een gietertje met water en maakte het zand nat. We probeerden het nog eens, en ja hoor, het zandkasteel bleef mooi staan.

DSC04981.JPG          DSC04982.JPG

DSC04983.JPG

 

De juf vertelde ook het verhaal: Het zandkasteel van Jules. Jules speelt in het zand. Samen met zijn zus bouwt hij een zandkasteel. Maar als het zandkasteel klaar is begint het te regenen ... Na enkele dagen herhaalden we het verhaal eens. We mochten ook het materiaal bij de juiste prent leggen. Wij maakten ook een zandkasteel en lieten het daarna regenen. Ook ons zandkasteel verdween helemaal.

DSC05007.JPG DSC05008.JPG

DSC04989.JPG DSC04990.JPG

We maakten een zandkasteel door papier te beschilderen met lijm en daarna met zand te bestrooien. OOk schrijfdans kwam aan bod, we gebruikten dit als ondergrond voor ons zandkasteel ( de knutselwerkjes liggen nog in de klas, de juf is deze vergeten meegeven).

DSC04986.JPG DSC04988.JPG

 

We speelden ook nog een spelletje: "hoeveel schelpjes in mijn emmer". Er lagen 4 emmertjes op de grond met waarin schelpjes afgebeeld stonden. We telden de schelpen en legden er vervolgens het juiste aantal schelpen op. We mochten ook vertellen welke kleur de emmer had en legden er het juiste cijfer - en getalbeeld bij.

DSC05000.JPG DSC05001.JPG

 

Met onze blote voetjes mochten we rond lopen op het voelparcour. Dat was dolle pret! voelplaten, mais, koud en warm water, nat en droog zand, ...

DSC05009.JPG DSC05010.JPG DSC05011.JPG

De tweede week werkten we vooral rond water. Dankzij juf Sabine hadden we 2 goudvisjes in de klas.

We luisterden naar het verhaal "klein wit visje is zo blij". Hier leerden we heel wat begrippen: op, onder, tussen, ... De juf vertelde ook nog het boekje "klein wit visje telt tot 11".

klein-wit-visje-is-zo-blijguido-van-genechten-9789044808391-4-1-image.jpg 1001004002104547.jpg

 

Eendjes en visjes vangen en sorteren op kleur kwam ook aan bod.  

De juf had een groot wit blad mee, in het midden stond een druppel. Van de juf mochten we even heel stilletjes nadenken wat we allemaal kunnen doen met water. De juf schreef nadien het woordje op en tekende het erbij. De juffen noemden dit brainstormen, wat een moeilijk woord zeg :)

In de hoekjes speelden en werken we ook heel wat, kijk maar even mee. We maakten zandkastelen voor Jules, patronen natekenen in het zand, verhalen vertellen aan onze vriendjes, ...

DSC04987.JPG DSC04996.JPG

DSC04998.JPG DSC05013.JPG

De turnles stond ook in het teken van zand en water. We mochten met juf Sarah allerlei spelletjes doen.

DSC04992.JPG DSC04993.JPGDSC04994.JPG DSC04995.JPG

We hebben natuurlijk ook heel wat moeten oefenen voor ons dansje op de musical. De kleuters deden het super flink en we waren allen zeer trots op onze kinderen.

1045106_513166168738702_2048517786_n.jpg

 

19:50 Gepost door juf Sofie | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Meer info vind je op de blog van onze collega: (waar dit klakkeloos van gekopieerd werd)

http://onspeuterklasje.skynetblogs.be/archive/2009/06/19/thema-water-zand.html

Mvg,

De collega's van juf Marijke :)

Gepost door: Lins | 06-06-14

De commentaren zijn gesloten.